dissabte, 25 d’abril del 2015

I beg your pardon


Quan el centre del món
no ets ben bé tu
(per més que en tinguis la il·lusió),
si et desvetllaven enmig de la nit,
no vulguis preguntar-te per què vius:
distreu-te rosegant l’ungla d’un dit.

Quan el centre del món
queda tan lluny
de tu
que honestament
comences a saber que no ets ningú,
para’t per un moment
i venta al primer nas un cop de puny.

Problemes cada volta més esquius
et vénen a torbar la dolça son.
Sols et faltava ja, pel que tu dius,
llucar que no ets del tot centre del món.

Parent de Badalona o d’Istanbul,
tant si ets actiu com si fas el gandul,
en aquest nostre món sense demà
és molt difícil de guanyar-te el pa.

No et donaré ni el més petit consol:
et volaran un dia qualsevol.
Però entretant evita alguns trastorns,
posant-te ben cordats els pantalons.

dissabte, 18 d’abril del 2015

En les fondàries

En les fondàries
de la vall fosca brilla
el desig verge.


Alexandre Planas

diumenge, 12 d’abril del 2015

Dansa

Com els planetes al voltant del Sol,
roda la dansa dels dervixos:
l’extenuant recerca de l’Amat.
Són els germans de la puresa,
amb impol·lutes faldilles blanques,
que voleien al ritme de la música.
Sonen la caramella i un monòton tambor:
ritual dels sufís,
íntim delit que es transfigura en art.

Ara es vessa un vi fosc, emporprat com la sang,
a la copa divina de l’Amor.
I, al roserar dels somnis, el perfum
ens ofega, a la vora del desmai.

Continua la dansa, inexorable:
el ràpid vol de les faldilles,
d’una blancor enlluernadora,
el moviment sincrònic dels planetes,
amb un gir lleugeríssim, al voltant
de l’invisible Sol.

Caramella i tambor marquen el ritme.


JORDI PÀMIAS, “Al cor del món”, Edicions 62, Barcelona 2013.

dissabte, 11 d’abril del 2015

Torno

Em sé lliure i torno: recobro els ulls
que enyorava. Sóc ara en l'immediat,
orientat amb l’alè que encara perdura
als racons on moria. I miro, sento,
els mateixos desordres -angoixes marcides-,
i la porta tancada, acotat en parets
tot el temps: el nul dia a dia. El veig,
el passat espaiós. Ara arribo amb fulls
d’allò insubstancial i jutjo la por,
i enumero els actes i el nu escepticisme.

Alexandre Planas

dilluns, 6 d’abril del 2015

A copdescuit

A copdescuit obrires la finestra
i entrà una rialla de claror
retxada d’ombres d’arbre. Era una ala
de sol ros amb polsim de papallona.

(Encara dúiem dol d’una conversa
morta com un torrent que el mar no troba.
Si es cerquen, els estels, per què no es troben?
I si no es cerquen, digueu-me per què volten.
I, escampada la boca de preguntes,
marcides les carícies s’esfullaven
en el racó més trist d’un cos que pensa.)

De bat a bat obrires. Aleshores,
un esbart de falcies als llavis,
te vaig embolicar d’una glopada.

GUILLEM D’EFAK, “Madona i l’arbre”, Edicions Proa, Barcelona, 1970



COPDESCUIT m. 
Cop donat sobtadament i inesperada (Mall.); cast. sopetón.a) De copdescuit: de sobte i per sorpresa (DCVB).

dimarts, 31 de març del 2015

diumenge, 22 de març del 2015

RIMA

Pila Una rima de rajoles. Una rima de llibres (DIEC2).

No vulguem saber per on/ ha vingut la ruqueria

És millor saber sortir
de contesa poca-solta
que coneixe’n les raons.
Tanmateix, si les sabíem
no res no hi podríem fer;
encara ens enfonsaríem
un poc més en desempar,
en la vana, fútil, cerca
de més vastes certituds
de segur, desraonades,
i ens faríem durs retrets
quan tornéssim de muntanya.
No vulguem saber per on
ha vingut la ruqueria.

MIQUEL BAUÇÀ, “En el Feu de l’Ermitatge”, Editorial Empúries, Barcelona, 2014

dimecres, 11 de març del 2015

Lligats


Embolcallar-me amb pell
teva, amb la teva sang
roja escalfar-me, anyell;
ser pres intacte, fang;

lligar-nos, pit amb pit,
i les mans, en fondàries,
serrades: cada dit,
com trenat en pregàries.


Alexandre Planas

dissabte, 7 de març del 2015

Com el ferro vell, rovellat

                Que mai porà tenir estat millor
                     AUSIÀS MARCH/JUAN DE RESA

Com un mariner abandonat
al port per l’armador
desentès de nau i tripulació,
sense haver menjar ni combustible.

Com el falcó que abandona
les Columbretes, on ha nascut,
per hivernar a Magadascar,
exposant-se en una llarga travessia.

Com els pilotaris últims dels frontons
de Jakarta, Macau o Manila,
condemnats a un oblit sense retorn,
perduts joventut, fama i diners.

Com els indis amazònics,
preservats del món exterior,
fins la caiguda d’un avió,
al seu riu, dins la selva tropical.

Com l’om ferit pel fong,
travessada la soca i sense saba,
esperant la destral i el foc
que mate l’escarabat i a ell mateix.

Com un corderet, capaç de trobar
als pocs dies de desmamar-se
la seua mare enmig d’un ramat
amb més de cent ovelles.

Com una petjada al sòl lunar
intacta molt de temps després
que els últims humans hauran
extingit la seua espècie.

Com la filla que em segueix
entre peixos juganers,
dins la mar, nedant vora meu,
cercant recer, resguard patern.

Tot enaixí em trobe,
esdevingut poema,
en saber que us he deixat.


ALEXANDRE BATALLER, “Llibre del professor”, Editorial Bromera, València, 2012.

dissabte, 28 de febrer del 2015

dissabte, 21 de febrer del 2015

Ella parla de nits, boirosa encara, a la cambra del meu silenci


Llençols de rou teixien les aloses
quan tots dos, aus amb flanc encès de zel,
trenàvem jocs al llit parpelles closes
i ocells de foc: els llavis xops de mel.

Que em vestiràs ara el record de roses?
Potser no saps que et tinc als pits la unglada:
no es pot llevar record de belles noses
a un tros de cos esdevingut albada.

Fora el malson, jardineret d’argent,
que el teu alè el tinc pintat als ulls
i els ulls, no ho saps?, se’m tornen sol ixent

perquè em vas fer llençols de lluna plena
i em vas rentar amb rou tots els meus rulls
i els rulls, no ho saps?, són fills de la serena.


JOAN BARCELÓ, “Esbrinem les flors de la terra. Poesia completa”, Pagès editors, Lleida, 1998


dimarts, 17 de febrer del 2015

Trompades

Van venint les trompades:
ja tinc plantació
de blaus. Tan poc donades
anques, sensació,

tenia, que em rebrego
del mal i poso cara
de pa, i sí: m’entrego
a qui acusa, encara.

Alexandre Planas

dilluns, 9 de febrer del 2015

L’espai, la ideació, el pensament sense imatges, tot suposa una base fisiològica. L’expressió més acabada, més completa de la vida psíquica és el que nosaltres anomenem consciència; però la consciència no és pas autòctona; no és pas una veu que ens parla d’ella mateixa; és una veu que respon a processos neurofisiològics.

RAMON TURRÓ

diumenge, 8 de febrer del 2015

La tardor del solitari


Ple de fruits i abundor retorna el fosc autumne,
esgrogueït reflex de bells dies d’estiu.
Un blau pur emergeix de desfetes despulles;
Hi ha en el vol dels ocells ressò d’antigues faules.
Trepitjat ja el raïm, el dolç silenci és ple
d’apagades respostes a preguntes obscures.

I aquí i allí una creu sobre un pujol desert;
al bosc envermellit s’esgarria el ramat.
Passa el núvol damunt el mirall de l’estany;
del camperol reposa el gest assossegat.
Molt lleugerament toca l’ala blava del vespre
algun sostre de palla seca, la terra negra.

Aviat nien astres a les cansades celles;
entra en estances fredes un tranquil resignar-se
i llavors suaument surten àngels dels blaus
ulls dels enamorats que amb més dolçor sofreixen.
Remoreja la canya; un horror ossi ataca
quan negre el rou goteja dels salzes despullats.


GEORG TRAKL, “Obra poètica”, trad.: Feliu Formosa, Adesiara Editorial, Barcelona, 2012.