La
bonhomia, és o no és una qualitat? Socialment més aviat és considerada un
defecte: s’associa a estupidesa. I no ho és. No ho és encara que s’ajunti amb
la feblesa (en què no ets capaç de defensar-te) i no ho és tampoc (si te
n’adones) quan el resultat d’una situació és que hi surts perdent
arbitràriament.
Perquè,
¿què vol dir "sortir-hi perdent": que se n’aprofitin, del teu esforç? Si, per una
banda, és el cas que aquest esforç no et sap greu (fins i tot el necessites),
segurament aquest aprofitar-se acabarà sent un problema de l’altre que no
t’incumbeix. Si, per altra banda, el teu esforç t’ha suposat una despesa
d’energia que et voldries estalviar, és molt probable que aquest factor mateix
t’estimuli a saber-te’n defensar, dels aprofitats.
Ser
conscient que algú t’està agredint, fer-ho saber i, en última instància,
defensar-te'n, és el llindar que mostra que ser bo no és ser babau.
La
bonhomia no va associada intrínsecament a l’estupidesa ni a la debilitat. I és
clar, a més, que és una qualitat: és el contrari d’enganyar, és el contrari
d’abusar, és el contrari de cobejar. És la preocupació per l’altre, és
l’oferiment constant al reclam dels altres, al reclam del món.
I
és aquest darrer aspecte que fa de la bonhomia un tret indispensable per al geni
i la creativitat: és per bonhomia, que es produeix el desig d’entregar, de
construir, de recuperar, d’expandir… desinteressadament, en qualsevol
combinació de realitat.
Tant
la bondat com la intel·ligència (i com totes les qualitats humanes) parteixen d’una
base innata que es pot modificar amb l’aprenentatge. La tendència a un excessiu
egoisme o a un excessiu sentiment de superioritat, per exemple, es poden compensar
per acumulació d’experiències, informacions i raonaments que desemboquin en una
actitud ètica.
Considero,
per altra banda, que partint d’una elevada intel·ligència és més difícil de ser
bo: ¿no hi ha, efectivament, més perill de vanitat, d’afany de poder, d’ànsia d’aprofitar-se’n,
etcètera, si es disposa d’una agudesa mental i d’una capacitat intel·lectual altes?
És, per tant, doblement meritori ser bo quan s’és intel·ligent.
Potser,
finalment, la bonhomia sigui molt més que amor.
En una entrevista pregunten a Salvador Espriu si considera que la intel·ligència és la qualitat humana més important (és evident que l'entrevistadora volia afalagar Espriu) i que, en cas que la resposta fos afirmativa, que com la podem avaluar. Espriu respon que no. Que la qualitat humana més important és la bondat i que la intel·ligència n'ha d'estar subordinada.
Alexandre Planas
entrevista a Espriu (minuts 14 a 16)
Alexandre Planas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada