Només un frec
de vent a les ales,
vol sense motor.
De pista d'aterratge:
com fulla oscil·lant
damunt coixí
(no temis).
ARCADI CANYELLES
Comentari:
Només un frec/ de
vent a les ales, sembla que hagi de ser el nus del missatge, com si aquest
flotar, sentint, deixant-se, potser contemplant, en la seva desinhibició, en el
seu deslliurament (del motor), fos l’objectiu primordial, fos l’essència. Però
no, tot i aquest començament fulgurant, d’haiku que ja no caldria matisar,
passem a la volta de la següent estrofa: és l’aterratge el que importa, el que
preocupa, el que es prepara des del començament en tot vol. Sí: és el preludi:
no pot ser d’una altra manera: tot és el temor: això havia de cloure el poema.
I és que el vol conté el risc i conté el final (en aterratge). I aquest final
marca el sentit del vol per molt que se’n visqui l’experiència. No em sembla un
exercici de consolació, però, ni de resignació determinista, em sembla una orientació,
una tendència a témer, una esperança que els aterratges no facin mal.
El De del quart vers
feria necessari un substantiu determinat (el
coixí), partícules que no queden lligades. A la inversa,
el com del cinquè vers implicaria un
antecedent actiu (aterres). Tot això,
gramaticalment parlant. En la forma agramatical que presenta el poema, però, s’intueix
perfectament el sentit. De fet, és com parlem molts cops que volem elidir o que
anem de pressa. L’efecte d’oscil·lació, de fragilitat, de moviment en el buit, hi queden més reflectits, així. El parèntesi del darrer vers, que vol suggerir silenci i
quietud final, deixa la impressió, de manera magistral, que amb l’aturada no ha
finalitzat res.
Alexandre Planas
Alexandre Planas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada